تغيير، كليد پيشرفت

مترجم : الهه عيوض‌زاده



همه ما با تغيير در زندگي آشناييم. برخي از اين تغييرات قابل پيش‌بيني هستندبرخي شما را غافلگير مي‌كنند. تغيير بخش بزرگي از زندگي است و اگرچه هميشه ساده نيست،‌ اما راه‌هايي براي ساده‌تر كردن تغييرات وجود دارد. تغيير در زندگي همه رخ مي‌دهد. جالب‌ترين نكته در مورد تغيير (اگرچه شايد عجيب به نظر برسد)‌ اين است كه به شادي منجر مي‌شود. پس چرا اغلب ما در رويارويي با تغييرات شوكه مي‌شويم؟
اكثر افراد در مواجهه با تغييرات، دچار احساسات مشابهي مي‌شوند. آنها دچار اضطراب شده و احساس تنهايي مي‌كنند و نمي‌دانند كه از كجا بايد شروع كنند و به چه اطلاعاتي اعتماد كنند.
30 روز اول تغيير، مهم‌ترين زمان است؛‌ چرا كه در روزها و هفته‌هاي اول، بيشترين سوالات و ابهامات، احساسات، شك و ترديدها و ترس‌ها وجود دارد و تصميمات مهمي بايد طي اين مدت اخذ شود. در طول اين زمان، ما بيشترين نياز را به دانستن راه و اطلاعات و نيز حمايت داريم. اين 30 روز براي درست شروع كردن كافي است و همين مساله باعث مي‌شود برخي بهتر از ديگران تغيير را تحمل كنند.
هر كسي مي‌تواند تغيير كند و همواره چيزهاي خوبي از تغيير ناشي مي‌شود حتي اگر در همان لحظه متوجه آن نشويم. وقتي ما در برابر تغييرات مقاومت نمي‌كنيم و آنها را بسادگي مي‌پذيريم، خواهيم ديد كه زندگي به كام ما پيش مي‌رود. همگي ما بخشي را در وجودمان داريم كه تغيير نمي‌كند و وقتي كه ما اين بخش را در درون خود يافتيم، هر تغييري برايمان آسان‌تر مي‌شود.
البته هر تغييري، حتي براي بهتر شدن، هميشه با موانع و ناراحتي‌هايي همراه است. پس اگر شما هم در مواجهه با تغييرات، احساس سختي و ناراحتي مي‌كنيد، بدانيد كه تنها نيستيد و بسياري از افراد ديگر هم با اين مساله روبه‌رو هستند. بدانيد كه تغيير هر روزه براي همه اتفاق مي‌افتد، اين مساله تنها مطلب مشترك بين همه ماست كه ما را به هم پيوند مي‌دهد.
شايد زندگي، شما را با يك تغيير غيرمنتظره مواجه كند يا شايد با تغييري كه هميشه خواهان آن بود‌ه‌ايد روبه‌رو شويد. همه ما مي‌خواهيم تغييراتي را كه تجربه مي‌كنيم ساده‌تر و كم‌اضطراب‌تر باشند؛ فرقي نمي‌كند كه اين تغيير در حوزه كار، ارتباطات، سلامتي يا در زمينه امور مالي باشد.
در اينجا 9 راز به شما آموزش داده مي‌شود كه با انجام آنها بتوانيد بسادگي و با موفقيت، تغييرات را پشت سر بگذاريد.

1 - ديدگاه و باورهاي خود را راجع به تغيير عوض كنيد.

آنچه شما در مورد تغيير و نيز در مورد خودتان باور داريد، مستقيما روي چگونگي گذر شما از شرايط موجود تاثير مي‌گذارد، ‌خواه در روز اول تغيير باشيد يا در روز سي‌ام يا سال‌ها پس از شروع تغيير. افرادي كه از تغيير مي‌ترسند معمولا باور دارند كه تغيير سخت است و باعث عدم امنيت آنها مي‌شود. آنها احساس ناتواني در گذر از تغيير را دارند چرا كه ترس از خطا و شكست همواره با آنهاست. از طرفي افرادي هم وجود دارند كه باورشان بر اين است كه تغيير، امر مثبتي است و به رشد و يادگيري آنها كمك خواهد كرد. اين افراد مثبت‌انديش در مورد تغيير، باور دارند كه چيزهاي جالبي در آن سوي گذر از تغيير در انتظار آنهاست حتي اگر در حال حاضر بر آنها پوشيده باشد.
ما مي‌توانيم ترس‌هاي خود را درهم بشكنيم. از پرسيدن سوالات تكراري در مواجهه با تغيير بپرهيزيد، مثل <چرا اين اتفاق براي من روي داده است؟> يا <چگونه اين تغيير را پشت سر خواهم گذاشت؟> سعي كنيد سوالات جديدي از خود بپرسيد مثلا <چه نكته جالبي در مورد اين تغيير وجود دارد؟>،‌ <چه موقعيت مناسبي از بابت اين تغير براي من ايجاد خواهد شد؟>، <چه نكات خوبي در زندگي من تغييير نكرده است؟> و <در مورد چه چيزي مي‌توانم شكرگزار باشم؟> با پرسيدن اين سوالات مثبت، خواهيد ديد كه نگاه شما به تغيير، مثبت خواهد شد.

2 - تغيير همواره نكته مثبتي به همراه خواهد داشت.

اگرچه تصور اين نكته سخت است كه در حالي كه در وسط تغيير هستيد فكر كنيد كه به سمت آينده‌اي روشن‌تر در حال حركتيد اما بايد بدانيد كه هر تغييري عاقبت چيز مثبتي را به زندگي‌تان مي‌افزايد كه ممكن است خيلي غيرمنتظره باشد و ندانيم كه چگونه، كي و كجا اين هديه به دستمان مي‌رسد اما كساني كه تغييرات را با موفقيت پشت سر گذاشته‌اند مي‌دانند كه هميشه اين هديه به زندگيمان وارد خواهد شد.
شايد شما ماه‌هاست كه اخراج شده‌ايد يا بيكار هستيد. مطمئن باشيد كه يك موقعيت شغلي عالي در انتظار شماست. شايد از همسرتان جدا شده‌ايد و هيچ اميدي به يافتن عشق در زندگي خود نداريد. اما بدانيد كه ممكن است يك رابطه عالي در زندگي‌تان ايجاد شود. شايد سكته قلبي كرده‌ايد؛ با تغيير اندكي در تغذيه و ورزش مي‌‌توانيد بهترين سال‌هاي زندگي خود را رقم بزنيد. تغييري كه اكنون روي داده شما را به‌ آينده روشن‌تر رهنمون مي‌سازد.

3 - شما قوي‌تر از آن هستيد كه تصور مي‌كنيد.

كساني كه با پيروزي، تغييرات را سپري مي‌كنند مي‌دانند كه قوي بوده و توانايي رويارويي با هر چيز را دارند. چيزي در درون هر شخص وجود دارد كه او را حمايت كرده و شخص را زنده و شاداب نگه مي‌دارد. ما با آرزوي بقا به دنيا مي‌آييم و با آرزوي شفا، شاد بودن و احساس خوب داشتن زندگي مي‌كنيم. شما در مقابل همه تغييرات كوچك، بزرگ، غيرمنتظره و... توانمند هستيد. وقتي با تغييرات زندگي كنيم، آنها برايمان راحت‌تر مي‌شوند. ذهن و جسم ما تمايل به يادآوردن آخرين باري دارد كه تغيير را تجربه كرده‌ايم و به ما مي‌گويد كه آنها به ما صدمه‌‌اي نرسانده‌اند.
وقتي ما به عقب برمي‌گرديم، مي‌بينيم كه عاقبت تغيير، مثبت بوده است. تقويت قواي شما براي رويارويي با تغييرات، با تهيه فهرستي از تمامي تغييراتي كه در زندگي‌تان با‌ آنها روبه‌رو بوده‌ايد امكان‌پذير است. اين فهرست مي‌تواند شامل تغيير مدرسه، رفتن به يك شهر جديد يا حتي زنده ماندن در يك تصادف جدي رانندگي باشد. هر تغييري، چه مثبت و چه چالش برانگيز، شما را قوي‌ كرده و در رويارويي با تغييرات بعدي كمك‌تان مي‌كند.

4 - احساسات منفي را بشناسيد و از آنها عبور كنيد.

افرادي كه به راحتي با تغييرات كنار مي‌آيند مي‌دانند كه هر احساس چالش برانگيزي مي‌‌تواند با يك حس مثبت جايگزين شود و به آنها كمك كند كه در عبور از تغييرات آرام‌‌تر و مثبت‌انديش‌تر باشند. احساسات منفي مثل ترس، عجله، ملامت كردن، گناه و خجالت كه در حين تغييرات، ذهن را احاطه مي‌كنند مي‌توانند باحسي بهتر جايگزين شوند.
ترس را با ايمان (ايمان به خدا و خودتان)‌، شك و ترديد را با رها كردن (و اعتماد به اين كه همه چيز به بهترين وجه حل خواهد شد)‌، ناشكيبايي را با تحمل و پايداري، ملامت كردن و مقصر دانستن ديگران را با صداقت، حس گناهكار بودن را با بخشش خود و شرم و خجالت را با حس عزت و افتخار عوض كنيد.

5 - مقاومت در برابر تغيير، راه‌حل نيست. تغيير را بپذيريد.

هر چه سريع‌تر تغيير را بپذيريد، رنج و سختي كمتري احساس خواهيد كرد. وقتي تغيير را مي‌پذيريد به اين معناست كه شرايط جديد را بدون بحث و نزاع و توضيح پذيرفته‌ايد. اين دقيقا مثل قايقي روي رودخانه است. وقتي در برابر تغيير مقاومت مي‌كنيد مثل اين است كه در جهت مخالف رودخانه پارو مي‌زنيد. در اين حالت تغيير سخت‌تر مي‌شود چون بر خلاف جريان زندگي در حال حركت هستيد.

6 - چيزهايي را كه مي‌توانيد، كنترل كنيد مثل آنچه به زبان مي‌آوريد، آنچه فكر مي‌كنيد يا احساس مي‌كنيد.

وقتي حس مي‌كنيد كه در مخمصه قرار گرفته‌ايد، با ادبيات متفاوتي صحبت مي‌كنيد و افكار و احساسات‌تان تغيير مي‌كند. درست است كه نمي‌‌‌توانيد چگونگي و زمان تغييرات را كنترل كنيد اما مي‌توانيد كلماتي را كه به زبان مي‌آوريد، افكارتان و نيز احساساتتان را كنترل كنيد. آنچه در درونتان است كنترل كنيد.

7 - با روح خود ملاقات كنيد.

وقتي با تغيير مواجه مي‌شويد سعي كنيد به دنبال بخشي از وجودتان بگرديد كه تغيير نمي‌كند و هميشه وجود دارد، بخشي كه آرام است و مركز روح شماست. اين بخش، روح شماست كه به گذر از تغيير كمك مي‌كند. وقتي شما با روح خود ارتباط برقرار مي‌كنيد با نيروهاي نامرئي‌اي كه در انتظار كمك به شما هستند در حال ايجاد رابطه هستيد. شما مي‌توانيد هر روز به منبع دروني خود رجوع كرده و احساستان را تغيير دهيد.

8 - اطرافتان را از كساني كه مي‌توانند به شما كمك كنند پر كنيد.

محيطي را ايجاد كنيد كه پر از افراد حمايت‌كننده باشد. گفتن اين كلمات ساده <من نياز به كمك دارم>، كمك‌هاي غيرقابل تصوري را به سمت شما جذب مي‌كند. شايد بترسيد كه اين كلمات باعث ضعف شما مي‌شود، اما تحقيقات نشان داده افرادي كه كمك‌كننده‌هاي زيادي در اطرافشان دارند راحت‌تر با تغييرات كنار مي‌آيند.

9 - حركت كنيد.

راز ديگر گذر از تحولات، حركت كردن است. حركت فيزيكي، شما را از حبس شدن در يك چارچوب نجات داده و به شما اجازه پيشرفت به سمت جلو را مي‌دهد. وقتي ما با تغيير روبه‌رو مي‌شويم، انرژي فيزيكي، روحي و احساسي اطرافمان را احاطه مي‌كند. ايستادن، از چرخش اين انرژي جلوگيري مي‌كند. وقتي نمي‌دانيد چه كنيد، فقط شروع به حركت كنيد. شما مي‌توانيد هر كاري بكنيد؛ به پياده‌روي برويد، ظرف‌ها را بشوييد، ورزش كنيد، به گل‌ها آب دهيد يا كمدتان را مرتب كنيد.
حركت كليد اصلي است. حركت كردن به شما كمك مي‌كند كه تغييرات را راحت‌تر و با آرامش بيشتري پشت سر بگذاريد. خوابيدن، غذا خوردن، ورزش كردن و نوشيدن آب را فراموش نكنيد. مطمئن باشيد كه به اندازه كافي مي‌خوابيد، غذاي مناسب مي‌خوريد، به طور منظم ورزش مي‌كنيد و آب زيادي مي‌نوشيد. اين اعمال به شما كمك مي‌كنند كه تغييرات را سريع‌تر از سر بگذرانيد چراكه باعث افزايش توانايي شما مي‌شوند.
حال وقت آن است كه به تغيير، به صورت متفاوتي نگاه كنيد! از همين حالا شروع كنيد. موفق باشيد!
منبع:روزنامه جام جم